سه‌شنبه ۸ دی ۱۳۸۸ - ۱۴:۵۷
۰ نفر

پس از توصیه‌های سلامتی به‌منظور مصرف صبحانه به‌عنوان یک وعده غذایی؛ برخی از توصیه‌های دیگر عبارتند از:


1- لبنیات به‌دلیل طبع سردی که دارند نباید بدون مصلح‌مصرف شوند زیرا ایجاد کسالت و خواب آلودگی می‌کنند. این مصلحات عبارتند از: عسل، خرما، زیره، نعنا، گردو، سیاه‌دانه.
2- استفاده از چای شیرین لابه‌لای لقمه‌ها توصیه نمی‌شود؛ زیرا باعث رقیق شدن شیره معده شده و محتویات معده را به سرعت خارج می‌کند قبل از آنکه عملیات هضم به‌طور کامل صورت گرفته باشد.

3- اگرچه همه ما به نوشیدن چای سیاه عادت کرده‌ایم ولی باید بدانیم که این چای در مقایسه با چای سبز و دم‌کردنی‌های سنتی ایران، از ارزش بسیار کمتر و عوارض بیشتری برخوردار است.

4- امروزه نان‌های متنوعی در دسترس هستند که بهترین آنها نان‌های کامل سبوس‌دار تیره‌رنگ و بدترین آنها نان‌های فانتزی و سفید هستند. اگرچه همه نان‌ها برکت خدا هستند ولی سعی می‌کنیم سالم‌ترین برکات را در سفره بگذاریم. این نان‌های مفید موجب کاهش ابتلا به یبوست، پوکی استخوان، کم خونی، چربی‌خون ودیابت می شوند و به سیستم گوارش نیز فشار زیادی وارد نمی‌کنند و آن‌را خسته و فرسوده نمی‌سازند.

5-کافئین مواد‌غذایی گوناگون مثل چای، قهوه، شکلات، برخی از آدامس‌ها و نوشابه‌های گاز‌دار، باعث عدم‌تمرکز و بی‌قراری دانش‌آموز و ایجاد مشکلات یادگیری می‌شود.
6-به صبحانه مدارس به‌عنوان جایگزین صبحانه منزل نگاه نکنیم. در مدرسه برای تنوع‌غذایی، محدودیت‌هایی وجود دارد.

از طرف دیگر زمان صبحانه در مدرسه معمولاً ساعاتی پس از شروع کلاس‌هاست و مشاهدات علمی نشان داده که عملکرد مغزی حدود یکی‌دوساعت پس از مصرف صبحانه به محدوده ایده‌آل می‌رسد. بنا براین عملاً چند ساعت اول روز با میزان هوشیاری و تمرکز اندک می‌گذرد !ساعات پایانی هم که با خستگی و کسالت سپری می‌شود !( چه می‌ماند؟!)

رژیم‌های غذایی مناسب برای صبحانه

کره و عسل یا مربا، خامه و عسل یا مربا، سرشیر و عسل یا مربا، ارده و عسل یا مربا، تخم مرغ نیمرو عسلی، تخم مرغ آب پز عسلی(هر دو با پودر آویشن یا گلپر)، خوراک سیب زمینی، شیر و خرما، حلوا ارده، شیر و انجیر خشک، شیر و عسل با مغز بادام، شکلات صبحانه سنتی، نان شیرمال با شیر و عسل یا مربا، نان و خرما با شربت آبلیمو، خوراک کله‌جوش با خرما، حلوای سنتی، خوراک لوبیا، خوراک عدسی، فرنی، شیر برنج، انواع حلیم، نان شیرمال با خاکشیر و گلاب و عسل، املت سیب زمینی، حلوای خرما، خوراک ذرت، کشک کدو یا بادمجان، کله‌پاچه.

نکته(1): بهتر است این مواد با نان برشته کامل سبوس دار میل شود.
نکته(2): بسیاری از این مواد می‌توانند به جای ناهار یا شام هم به کار روند.
نکته(3): تمام این موارد را می‌توان با میوه‌های فصل یا آبمیوه تازه همراه کرد.
نکته(4): به‌جای چای سیاه می‌توان از چای سبز، شربت آبلیمو، خاکشیر، شیر و عسل، عرقیات مناسب طبع و فصل، شیره آجیل‌ها و دم‌کرده‌های سنتی مقوی مانند: بادرنجبویه وزیرفون، به لیمو و دارچین، زیرفون و زنجبیل، رزماری، اسطوخودوس، نعنا، پونه، مرزنجوش، گلپر، چای کوهی، بهار نارنج و... همراه با گلاب و لیمو و هل و زعفران استفاده کرد.

دکتر مهدی شعبانی

کد خبر 98302

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز